piątek, 22 października 2010

„17 śmiertelnych błędów szefa” Rafał Szczepanik

„3:49, 3:48, 3:47 – cyfry na wyświetlaczu metalowego, srebrzystego zegara nieubłaganie zbliżały się do zera. Janusz Czerwiński, prezes firmy Astra Tech, wiedział, że ta skrzynka będzie ostatnią rzeczą na jaką patrzy. Zostało mu tylko kilka minut…”

Pierwsza sensacyjna powieść managerska
Czytaliście kiedyś książkę o zarządzaniu z takim początkiem? Szczerze wątpię! W takim razie polecam sięgnięcie po „17 śmiertelnych błędów szefa” Rafała Szczepanika. Trener z firmy szkoleniowej „Training Partners” napisał książkę reklamowaną jako pierwsza sensacyjna powieść managerska. Opisywano ją jako pozycję łącząca cechy dobrego kryminału z wiedzą z zakresu zarządzania. Tym razem opis promocyjny wyjątkowo… mówił prawdę!

Niesamowita historia Astra Tech
„17 śmiertelnych błędów szefa” to powieść sensacyjna i podręcznik zarządzania w jednym. Opowiada o błędach „głównodowodzących” firm i organizacji. Mówi o potknięciach, które prowadzą do największych katastrof, czyli strat finansowych, utraty pozycji rynkowej, przejęcia przez konkurentów, a nawet bankructwa. 

Rafał Szczepanik, na podstawie badań przeprowadzonych przez swoją firmę „Training Partners” (badanie „Największe błędy polskich menedżerów” z lat 2001-2004) oraz wieloletniego trenerskiego doświadczenia niezwykle obrazowo opisał najczęstsze błędy popełniane przez polskich menedżerów. Obnażył potknięcia szefów oraz ich pracowników, wyjaśnił ich konsekwencje, a także zdradził sposoby radzenia sobie z nimi. Z książki można też się dowiedzieć, jak uniknąć najczęstszych pomyłek przy tworzeniu nowego zespołu.

Co więcej, swoją kompleksową analizę stanu umysłów polskiego management Szczepanik przekazał w niezwykle atrakcyjnej otoczce. Na kartach swojej powieści snuje opowieść o fikcyjnej firmie Astra Tech, która na skutek błędów popełnianych przez prezesa Janusza Czerwińskiego, staje na krawędzi upadku (wrogie przejęcie). W tle przewija się, m.in.: szpiegostwo przemysłowe, obce wywiady, tajne służby i GROM. Dzięki tej otoczce wiedzę na temat zarządzania przyswaja się o wiele szybciej niż z klasycznych podręczników zarządzania. „Łyknąłem” książkę Szczepanika w jedno popołudnie, wracając busem z Warszawy do Lublina!

Lista grzechów polskich szefów
Na pewno wiele razy słyszałeś powiedzenie – „Po pierwsze szef ma zawsze rację. Po drugie, jeżeli zdarzy się że szef nie ma racji - patrz punkt pierwszy”. Szczepanik przekonuje w swojej powieści, że ta absurdalna filozofia ciągle pokutuje w wielu krajowych firmach. Można więc powiedzieć, że w polskiej rzeczywistości organizacyjnej „ryba najczęściej psuje się od głowy”! Zaniedbanie, ignorancja, przekonanie o własnej nieomylności  - to jedne z licznych grzechów popełnianych przez polskich szefów. Szczepanik dzieli błędy managerskie na 2 podstawowe kategorie: błędy twarde i błędy miękkie. 

Managerskie błędy twarde
Związane z decyzjami managerskimi i strategią firmy. Należą do nich:
1.       Analiza sytuacji firmy z perspektywy interesów swojego działu, a nie firmy jako całości.
2.       Brak analizy i niewyciąganie wniosków z błędów popełnionych w przeszłości
3.       Wdrożone systemy ułatwiające zarządzanie ludźmi pozostają tylko na papierze.
4.       Podejmowanie skomplikowanych decyzji na podstawie intuicji, a nie wcześniej ustalonych kryteriów.
5.       Trzymanie się raz ustalonej strategii, nawet gdy sytuacja wewnętrzna firmy lub otoczenie rynkowe jednoznacznie sugerują zmiany.
6.       Przekonanie, że obecnie osiąganych wskaźników nie da się już poprawić.
7.       Niedostosowanie działań operacyjnych do celów strategicznych, szczególnie po zmianie strategii.
8.       Brak jakiejkolwiek strategii – postępowanie oparte nie na strategii, ale na utartym zwyczaju.
9.       Ignorowanie planowania bieżącej płynności finansowej.

Managerskie błędy miękkie 
 Dotyczą kierowania ludźmi i kultury organizacyjnej. Warto zwrócić uwagę, że spora część z nich jest związana ze sferą komunikacji wewnętrznej, ciągle traktowanej po macoszemu w wielu polskich przedsiębiorstwach. Do błędów miękkich zaliczamy:
1.       Słaby przepływ informacji pomiędzy zespołami.
2.       Nieświadome generowanie plotek poprzez niepełną i niedostosowaną do odbiorcy komunikację „w dół”.
3.       Czysto intuicyjne motywowanie pozafinansowe podwładnych, ubogi zestaw narzędzi metod.
4.       Prowadzenie zbyt długich, źle zorganizowanych zebrań, z których ustalenia pozostają tylko na papierze.
5.       Panujące wśród części managerów przekonanie o własnej nieomylności.
6.       Dobieranie filozofii zarządzania na podstawie mody.
7.       Niewykorzystywanie znanych (czasem nawet ze studiów) i prostych technik, ułatwiających pracę managera.
8.       Mentalność produkcyjna a nie kliencka.

Dlaczego warto przeczytać książkę Szczepanika?
Odpowiedz na powyższe pytanie jest zawarta już na pierwszej stronie „17 śmiertelnych błędów szefa”. Widnieje tam stwierdzenie - „Podobieństwo większości opisanych tu zdarzeń do rzeczywistych sytuacji nie jest przypadkowe.” Warto uczyć się na cudzych błędach, a nie na własnych, dlatego zachęcam marketingowców do zapoznania się z książka Szczepanika. Nie zapominajmy, że marketing i zarządzanie przenikają się w praktyce działania każdej firmy!  

Poza tym książkę Szczepanika warto przeczytać jako uzupełnienie recenzowanej wcześniej pozycji „Mity marketingowe” Jacka Pogorzelskiego. Po wyrzeczeniu się marketingowych mitów i stereotypów marketingowiec prędzej czy później stanie przed koniecznością poprawy efektywności swojego zespołu. Podsumowując, by uniknąć błędów w kierowaniu zespołem - czytaj Szczepanika, by przestać w końcu wierzyć w mity marketingowe – czytaj Pogorzelskiego!

Książka wydana przez wydawnictwo One press. Cena: 39 zł.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz