poniedziałek, 11 października 2010

"Mity marketingowe" Jacek Pogorzelski

Ludzie chcą być edukowani! Komentarze i opinie ludzie zagrażają marce! Marka zawsze powinna być celem marketingu! Ciągle wierzysz w te pozornie "niepodważalne" prawdy? W takim razie koniecznie przeczytaj książkę marketingową Jacka Pogorzelskiego. Dyrektor Prime Code, pogromca mitów marketingowych, rozprawia się w niej ze stereotypami i iluzjami, które ciągle pokutują wśród marketingowców!


Marketing bez złudzeń
W ostatnich latach w świecie marketingu zaszły rewolucyjne zmiany. Jacek Pogorzelski dowodzi w swojej najnowszej książce, że nowe czasy oznaczają konieczność nowego podejścia! Pracujesz w marketingu? Odrzuć rutynę i pozbądź się złudzeń! Pożegnaj się z mitami, iluzjami i niepotwierdzonymi niczym przesądami! Pamiętaj, że "pół prawdy to już całe kłamstwo”…

Jacek Pogorzelski wyróżnia w swojej książce 7 grup mitów marketingowych:
1. Założenia marketingu, np.: "marketing jest branżowy", "forma jest ważniejsza od treści".
2. Komunikacja marketingowa, np.: "rzeczywistość daje się zaklinać", "wiarygodność buduje się za pomocą komunikacji".
3. Zarządzanie marką, np.: "jesteśmy właścicielami naszej marki", "pozycjonowanie to kwestia słowa lub zdania".
4. Strategia, np.: "innowacja rozwiązuje wszystkie problemy", "CSR jest źródłem przewagi konkurencyjnej".
5. Nabywcy, np.: "sklep musi być elegancki", "klient jest głupi".
6. Kariera w marketingu, np.: "jest skuteczne, bo zawsze tak to robiliśmy".
7. Sposoby myślenia i działania, np.: "eksperci zewnętrzni wiedzą lepiej".

„Ulubiony” mit marketingowy
Do moich absolutnych faworytów należy przekonanie wielu marketingowców, że „jesteśmy właścicielami naszej marki”. Trudno o większą pomyłkę! Jak pisze Pogorzelski – „własność marki w sensie prawnym nie oznacza własności faktycznej”

W dzisiejszych czasach, zdominowanych przez nowe media, możemy być co najwyżej współwłaścicielem marki. Prawdziwym właścicielem obrazu marki są jej odbiorcy, czyli nasi klienci. Sami zdobywają sobie informacje na podstawie, których budują obraz danej marki. Minęły już czasy, kiedy byli zależni od nas jako jedynego źródła wiedzy. Marketingowcy powinni więc przestać zachowywać się jak „monopoliści informacyjni”. Cytując Pogorzelskiego – „założenie, że rynek słucha nas automatycznie jest naiwne”. Musimy skoncentrować się na dostosowaniu informacji do potrzeb odbiorców. W przeciwnym wypadku klient poszuka informacji gdzie indziej – niekoniecznie w miejscu, gdzie chcielibyśmy by je znalazł…

Marketingowcu, do dzieła!
A raczej do lektury. Nie mam zamiaru pozbawiać Cię przyjemności czytania i podawać na tacy gotowe rozwiązań proponowane przez Pogorzelskiego. Zapoznaj się z nimi sam! Autor omawia w swojej książce aż 60 typowych mitów marketingowych, a w obszernych komentarzach dodaje opisy wielu nowych teorii i praktyk marketingowych do zastosowania w Twojej pracy. Reasumując - jak odnieść sukces w świecie nowego marketingu według Pogorzelskiego?

Po pierwsze, odrzuć wszystkie przesądy i przestań tracić czas na szukanie lepszych modeli manipulacji oraz obliczania ROI (zwrotu z inwestycji). Po drugie, wróć do korzeni! Kluczem do sukcesu jest powrót do...orientacji marketingowej, czyli do podstaw marketingu. Marketing musi z powrotem stać się „patrzeniem na świat, wyciąganiem wniosków i proponowaniem czegoś na podstawie zdobytej wiedzy i prowadzonych obserwacji”. Jeżeli tego nie zrobisz to „ludzie będą uciekali do światów, które oferują im spełnianie marzeń”!

Po więcej szczegółów zapraszam do lektury „Mitów marketingowych” Jacka Pogorzelskiego. Książka wydana przez wydawnictwo Wolter Kluwers Business. Dostępna w księgarni internetowej Profinfo. Cena: 49,90 zł

Zainteresował Cię temat mitów marketingowych? Więcej na ten temat:
- "Mity marketingowe" recenzja na stronie Prime Code,

PS. Dlaczego warto słuchać rad Jacka Pogorzelskiego? Chociażby ze względu na jego dokonania zawodowe: właściciel i dyrektor zarządzający firmy doradztwa marketingowego Prime Code, konsultant marketingowy, ekspert ministerstw oraz samorządów, pracownik agencji reklamowych i korporacji, doktor nauk ekonomicznych, wykładowca (SGH, MBA - University of Minnesota, CIMA) i trener. Wystarczy?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz